Vanliga frågor
och svar
- Home
- FAQ: Frågor & Svar
Frågor om oss
Absolut inte! Vi sköter hela övergången till vår byrå utan krångel. Vill ni i framtiden byta från oss till annan byrå är det lika enkelt!
Vi är en av de få som verkligen strävar efter att ge er verksamhet bästa möjliga framgång till lägsta möjliga pris, utan att kompromissa med kvalitet eller support. Vi är dedikerade till att vara en pålitlig partner som alltid finns där när ni behöver oss.
Allting går.... och så ett STORT MEN du kan bli skyldig till bokföringsbrott.
Bokföringsprogrammen som FORTNOX, VISMA, BOKIO, SPEEDLEDGER, BJÖRN LUNDEN med mera utvecklas snabbt och har som pitch att det är så lätt att man kan klara det själv.
MEN det är inte riktigt sant. Aktiva Företag hamnar i princip alltid i olika situationer där det finns en mängd olika regler och det kan snabbt bli svårt och fel.
Dessa är inte bara regler utan även stiftade i lagtext:
- Bokföringslagen
- Årsredovisningslagen
Som man måste förhålla sig till och bryter man mot dessa blir man åtalad för Bokföringsbrott.
Dock oftast får man chansen till att "göra om och göra rätt" men det är oftast väldigt jobbigt och högst troligen att man blivit belagd med avgifter.
Ta inga genvägar och spara kostnader genom att göra det själv. Låt en byrå göra det.
Det låter såklart partiskt att vi skriver detta, bra att du tänker kritiskt! men utforska gärna ämnet själva.
Vill man lära sig om ekonomi kan man UTMÄRKT lära sig om Resultaträkning och Balansräkningen och olika ekonomiska strategier HELT utan att ha någonsin gjort en enda bokföring.
De flesta VD:ar har aldrig bokfört i hela deras liv och styr ekonomiskt företagen strålande.
p.s Regelverken och även skatter för bokföring uppdateras kontinuerligt varje år. Det är inte alltid lätt att hänga med!
Som en fullservicebyrå erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster:
- Bokföring
- Lönehantering
- Fakturabetalningar
- Skatt och deklaration
- Årsbokslut
Samt är dessa gratis för våra kunder:
- Support
- Över 100 Avtals & Protokollmallar (Inom: Bolag, Fastigheter, Anställda, Försäljning, Familjejuridik, GDRP)
Utöver dessa bastjänster kan ni välja om vi eller ni vill hantera:
- Kundfakturering
Ägares kontrolluppgifter till Skatteverket
Ägares deklarationsbilagor för utdelning (t.ex. K10 eller K12)
För dessa tjänster erbjuder vi samma låga pris. Vi har inga bindningstider, vilket innebär att ni kan byta byrå när som helst, och vi hjälper gärna till med övergången.
För entreprenörer erbjuder vi även hjälp med att registrera ett eget aktiebolag samt att ombilda en enskild firma till aktiebolag helt gratis. Detta erbjudande kräver dock en 12 månaders bindningstid, vilket ändå blir en vinst för er eftersom vi är marknadens mest prisvärda alternativ.
Vi arbetar enligt Lean-principen, vilket innebär att vi kontinuerligt standardiserar, automatiserar och optimerar våra arbetssätt och interna processer. Ett exempel på detta är att vi använder Visma's produkter primärt men även Fortnox för bokföring (Fortnox & Visma är likställda), vilket gör oss mer effektiva och kostnadseffektiva. Användningen av Visma innebär ingen "lock-in" för er. Om ni vill byta till en annan byrå med ett annat system i framtiden är det enkelt eftersom alla system exporterar och importerar SIE-filer.
Den andra delen är att vi inte har vinst som vårt primära mål. Kundnöjdhet är vårt högsta nyckeltal, och vi arbetar ständigt för att reducera vår vinst till förmån för låga priser för våra kunder.
Den tredje biten är att våra medarbetare arbetar på provision, vilket ger dem hög flexibilitet och ett starkt incitament att leverera bra arbete. Detta resulterar i nöjda medarbetare och hög kvalitet på våra tjänster till er som kund. incitament. Vilket utmynnar i både glada medarbetare och god kvalitet och priser mot er som kund
Varför välja Aktiebolag & Vad kostar det?
REGISTRERING, ETABLERING & BANKKONTO
En ny företagsregistrering kräver 25 000 SEK i aktiekapital (Deposition in i bolaget). En del av detta (50%) kan direkt användas för företaget efter registrering. Även resterande går att använda som likvida medel men med vissa uppfyllda villkor.
Cirka 5000 SEK behövs för registreringsavgifter (Bolagsverket) och bankkonton (Vald Bank för företagskonto). Därmed räkna med minst 30 000 i Startkapital.
Om företaget ska vara aktivt direkt bör du även budgetera för en företagsförsäkring, cirka 250 kr per månad.
REDOVISNINGSBYRÅ!
Innan ni kommer för långt i er verksamhet är det dags att anlita en redovisningsbyrå för er bokföring och redovisning!!! Skaffa detta tidigt då det kan bli stora problem och kostnader att rätta till I efterhand!!
Många verktyg som Fortnox och Visma Eekonomi säljer genom att säga att vem som hellst kan klara bokföring idag. Vi använder själva Visma Eekonomi och är experter inom det samt är väl erfarna av Fortnox och andra system och vet att det inte är så lätt som de utger det för att vara.
Det finns många regler och lagar som ska följas i många situationer och i längden tjänar man både tid och pengar på att ha oss som redovisningsbyrå.
Ett litet bolag som endast har pyttelite aktivitet I början kan kosta så lite som 500 kr för en månad med oss!
ANDRA VANLIGA KOSTNADER:
En annan viktig kostnad är en domän, hosting och hemsida. Du kan göra detta själv via exempelvis One.com, där du kan få allt du behöver för cirka 2 500 kr. Dock tar detta mycket tid och resultatet blir oftast alltid mycket bättre om en webbyrå gör jobbet. Priserna hos en webbyrå startar runt 10 000 kr.
Vill du använda Microsoft 365 (Excel, Teams, Outlook, Word, PowerPoint, OneDrive, SharePoint med mera) kostar detta cirka 1 900 kr per år och licens inklusive moms. Alternativt kan du köpa äldre Office-paket för omkring 400 kr (engångskostnad), men dessa blir snabbt föråldrade och ouppdaterade.
Därefter tillkommer verksamhetsspecifika kostnader, som inköp av produkter eller tjänster, exempelvis en e-handelsplattform som Shopify eller WooCommerce för cirka 300 kr per månad.
Glöm inte att även budgetera för marknadsföring, din egen lön och andra specifika kostnader.
Sammanfattningsvis hoppas vi att detta ger en tydligare bild av de initiala kostnaderna för att starta ett företag.
NEJ, om det bara är för att komma igång "snabbare" med er egna idé och verksamhet. Det tar ca 4-6 veckor att ha ett Aktiebolag full registrerat med F-skatt och moms. Denna tid kan ni förfina er affärsmodell, fundera över priser, fixa med hemsida och allt annat som kommer behövas och framförallt fundera över alla detaljer om er Business!
Många lockar med att de har lagerbolag eller historikbolag (läs mer om dessa I nästa fråga). Här kan det även finnas en risk om man köper från olika aktörer som inte är så noga då man kan få med bolagets obetalda avgifter eller problem med tidigare avtal kopplat till bolaget som köps.
Det är inte heller billigare att köpa ett färdigt bolag. Er verksamhet kommer inte stå och falla för att ni startade 6 veckor långsammar (om ni inte planerat in det). Snarare faller många på att de startar för snabbt och inte tänkt igenom allt en extra gång!
Starta nytt och eget, blir billigare, är kul och ta er tiden att tänka och jobba igenom allt inför starten!
Känns det skrämmande att starta eget Aktiebolag och gå igenom registreringsprocessen så kontaktar du oss så hjälper vi dig mot att få sköta din redovisning till billigast pris i minst 12 månader efter!
JA, om det är så att ni vill köpa någon annans verksamhet i syfte att ta över den och driva den vidare.
Ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som aldrig har bedrivit någon verksamhet. Dessa bolag är skapade enbart för att säljas vidare till nya ägare som vill komma igång snabbt med sin egen verksamhet.
Ett historikbolag, å andra sidan, är ett befintligt aktiebolag som har bedrivit verksamhet tidigare. Dessa bolag säljs med sin verksamhetshistorik, vilket kan inkludera både tillgångar och skulder.
Kontakta oss så går vi igenom en lista med exakt de specifika skillnaderna.
Dock rekommenderar vi att om du/ni svarar JA på minst EN av nedan 6 frågor så BÖR man använda sig av Aktiebolagsformen:
1. Har du belopp på mer än 100 000 SEK på minst en kundfaktura?
Detta är vanligt för projektbaserade verksamheter, till exempel hantverkare som utför stora renoveringar mot slutkund.
2. Planerar du att ha fler anställda än de som är ägare?
Om du förväntar dig att anställa personal utöver ägarna, är ett Aktiebolag mer lämpligt.
3. Tror du att din omsättning någonsin kommer att överstiga 1 miljon SEK?
En högre omsättning kan innebära fördelar med att driva verksamheten som ett Aktiebolag. T.ex ta Utdelning och betala mindre skatt för att få ut pengar till plånboken.
4. Kommer ni att vara fler än en ägare?
Enskild Firma kan endast ha en ägare då det är knutet till individens personnummer. Aktiebolag kan ha flera ägare utan problem.
5. Planerar du att någon gång låta externa investerare sätta in pengar i ditt bolag eller bli delägare?
Aktiebolag möjliggör investeringar och delägarskap på ett enklare sätt än en Enskild Firma.
6. Tror du att du skulle vilja sälja ditt bolag någon gång i framtiden?
Om du överväger att avveckla eller sälja ditt bolag i framtiden, kan ett Aktiebolag erbjuda fler möjligheter och vara mer attraktivt för köpare.
Är Aktiebolag mycket dyrare?
NEJ, i nedan tabell ser du skillanderna. Det är en något lägre kostnad för en Enskild firma men det är I nivån av hundrallapar och inte det som ska avgöra.
Att det skulle vara adminstrativt mer komplicerat och krävande är inte heller helt sant. EF är något lättare men det är så liten skillnad att andra fördelar för AB väger snabbt tyngre.
Ge ETT exmpel på VEM Enskild Firma skulle passa för?
Ensam Frisör, är ett bra exempel som driver egen firma hemma eller hyr in sig på stolar i frisörsalong. Då kan svaret vara nej på alla 6 frågor ovan. Dock kan även duktiga frisörer komma upp I mer än 1 miljon I omsättning och där igen göra AB mer intressant.
En Redovisningsekonom sköter din löpande bokföring, lön, skatter och de tjänster som vi erbjuder.
En Revisor är en oberoende part som granskar Redovisningen en gång per år vid bokslut och godkänner att allt gått rätt till som Redovisningsekonomen gjort.
Aktiebolag kan välja att ta bort kravet på revisor om de inte når upp till två av dessa värden för båda de två senaste räkenskapsåren:
- Fler än 3 anställda (i medeltal)
- Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning.
- Mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning
Majoriteten av alla Aktiebolag som inte uppfyller ovan väljer bort att ha en revisor och slipper då den kostnaden.