Allmänna villkor

Version 2025.01 Uppdaterade 2024-12-03

 

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna villkor (“Allmänna villkor” eller “Villkoren”) gäller uppdrag avseende redovisnings- och rådgivningstjänster (“Uppdraget”) som uppdragstagaren BokföringsKompaniet Sverige AB (“BokföringsKompaniet”) åtagit sig att utföra enligt det uppdragsavtal (“Uppdragsavtalet”) som ingåtts med uppdragsgivaren (“Kunden”). Tillsammans med Uppdragsavtalet utgör Villkoren “Avtalet”. Upprättat uppdragsavtal kan fortlöpande utökas eller ändras till sin omfattning. Om så sker gäller dessa allmänna villkor även dessa Tjänster.
1.2 Uppdragsavtalet ingås enbart mellan BokföringsKompaniet och Kunden (“Parter”), inte mellan Kunden och någon till BokföringsKompaniet knuten juridisk eller fysisk person.
1.3 Vid eventuella motstridigheter mellan å ena sidan Villkoren och å andra sidan Uppdragsavtalet äger innehållet i Uppdragsavtalet företräde.
1.4 BokföringsKompaniet har rätt att från tid till annan ändra dessa Allmänna villkor. Ändringen av Villkoren träder i kraft trettio (30) dagar efter att BokföringsKompaniet skriftligen underrättat Kunden om ändringen och ändring gjorts av Allmänna villkoren på BokföringsKompaniets webbplats.


2. Uppdragets omfattning och dess utförande

2.1 BokföringsKompaniet ska i enlighet med Uppdragsavtalet utföra Uppdraget på ett fackmässigt sätt. BokföringsKompaniet ska vidare följa samtliga lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som kan bli tillämpliga i anledning av BokföringsKompaniets tillhandahållanden av tjänster inom ramen för Uppdraget.
2.2 BokföringsKompaniet får endast utföra Uppdraget med sådana medarbetare eller/och underkonsulter som enligt BokföringsKompaniets bedömning har tillräcklig adekvat kompetens och
erfarenhet för att kunna utföra Uppdraget på ett avtalsenligt sätt. BokföringsKompaniet har vidare rätt att när som erfordras ta in andra medarbetare eller underkonsulter än de som påbörjat aktuellt uppdrag.

3. Kundens allmänna skyldigheter

3.1 Kunden är ensamt ansvarig för att genomföra alla åtgärder som behövs för Uppdragets genomförande såsom att lämna BokföringsKompaniet information, material och uppgifter. De uppgifter och material som Byrån behöver för att fullfölja sina åtaganden ska levereras till Byrån i så god tid att Byrån kan utföra sina Tjänster inom normal arbetstid och med iakttagande av gällande tidsfrister. Om inget annat avtalats ska materialet levereras till Byrån på följande sätt:
i. bokföringsmaterial senast 10 dagar efter utgången av den månad redovisningen gäller;
ii. material för beräkning och administration av löner minst 15 dagar före attest och utbetalningsdag;
iii. fakturor senast 7 dagar innan förfallodatum;
iv. bokslutsmaterial senast 30 dagar efter räkenskapsperiodens utgång;
v. deklarations- och beskattningsmaterial senast 30 dagar efter beskattningsårets utgång.
vi. Upplysningar som kan påverka periodbokslut,årsbokslut, årsredovisningar och beskattning, men inte tydligt framgår av räkenskapsmaterialet, ska omedelbart tillställas Byrån.
3.2 Kunden bär ensamt allt ansvar för att information, material och andra till BokföringsKompaniet lämnade uppgifter är fullständiga, sanningsenliga och korrekta. Om BokföringsKompaniet inser att de av Kunden lämnade uppgifterna är ofullständiga eller inkorrekta har dock BokföringsKompaniet en skyldighet att påtala ofullständigheten eller felaktigheten för Kunden.
3.3 Tilläggsarbeten och övertidsarbeten som är en följd av försenad eller ofullständig materialleverans från Uppdragsgivaren, överträdelse av punkterna 3.1 och 3.2, ska ersättas separat via administrations avgfit.
3.4 Kunden bär ensamt ansvar att enligt 7 kap. 2 § bokföringslagen (1999:1078) ska räkenskapsinformation bevaras i sju år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. BokföringsKompaniet erbjuder tillgång till räkenskapsinformationen i 7 års tid som lämnats även efter avslutat kontrakt.


4. Kundkännedom

4.1 BokföringsKompaniet förbehåller sig rätten att inte påbörja överenskommet Uppdrag om Kunden inte fyllt i den av BokföringsKompaniet tillhandahållna dokumentationen avseende kundkännedom (“KYC”) eller om informationen som framkommit vid utförd KYC medför att BokföringsKompaniet anser sig inte kunna arbeta med Kunden.

5. Pris, ersättning & betalningsvillkor

5.1 BokföringsKompaniet har rätt till ersättning av Kunden i enlighet med vad som överenskommits i Uppdragsavtalet. I denna ersättning ingår ersättning för nedlagt arbete, skäliga omkostnader och utlägg som BokföringsKompaniet har haft i samband med Uppdragets genomförande.
5.2 Prislista: BokföringsKompaniets prislista finns alltid tillgänglig på hemsidan. Prislistan gäller för alla. Detta för att skapa transparens samt att betona att listade priser är alltid de bästa på marknaden och erhåller BokföringsKompaniets position som prisledare
5.3 Automationslösningar: Kunden ansvarar för samtliga merkostnader som uppstår vid användning av automationslösningar kopplade till tjänster som tillhandahålls av BokföringsKompaniet. Detta inkluderar, men är inte begränsat till:
i. Transaktionskostnader i bokföringssystem relaterade till exempelvis e-fakturering och kundfakturering, inklusive kostnader för att skicka brev eller skanna in digitala dokument.
ii. Integrationskostnader som uppstår vid anslutning till bokföringssystem, exempelvis integrationer för bank, kassasystem, e-handel eller andra tredjepartslösningar.
Det är dock Kundens eget val att avgöra om det finns kostnadsfördelar att utnyttja automationslösningar jämfört med alternativa manuella metoder. BokföringsKompaniet erbjuder vägledning kring för- och nackdelar, men beslutet ligger slutligen hos Kunden.
5.4 Prisjusteringar: Vidare förbehåller sig BokföringsKompaniet rätten att, till följd av förändringar i konsumentprisindex eller marknadsmässiga förändringar, t.ex via prisgarantin, justera den i Uppdragsavtalet angivna ersättningen. Kunden ska tre månader före justeringen av ersättningen meddelas skriftligen om förändringen. Den generella prisökningen sker fr.o.m den 1:e Januari och meddelas således ut i September året innan.
5.5 BokföringsKomapniet ska fakturera Kunden månadsvis i efterskott, undantaget om 5.6 inträtt.
5.6 Betalningsvillkor: Det fakturerade beloppet ska vara BokföringsKompaniet tillhanda senast trettio (15) kalenderdagar efter fakturadatum. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagens (1975:635) bestämmelser. Förutom dröjsmålsränta utgår vid försening även påminnelseavgift om 60 kr enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.
5.7 Om kundens betalningsförmåga eller kreditvärdighet försämras, och det föreligger en risk för att utestående betalningar eller framtida fakturor inte kommer att betalas, äger Bokföringskompaniet rätt att ändra betalningsvillkoren till förskottsbetalning. I en sådan situation upphör arbetet samt tillhandahållandet av löpande tjänster tills dess att en erforderlig deposition erläggs. Kunden ska informeras skriftligen om ändringen av betalningsvillkoren.
5.8 Ersättning vid utebliven tjänst:
i. Om kund säger upp avtalet utan att ha nyttjat någon tjänst eller BokföringsKompaniet är tvungen att häva avtalet på grund av utebliven tjänst debiteras en administrationsavgift på 2000 kr med betalningsvillkor: 10 dagar.
ii. Om kund förhindrat att uppdraget kan starta vid överenskommet startdatum, i Uppdragsavtalet, debiteras 1000 kr i administrationsavgift för var månad, 30
iii. dagar, från överenskommet startdatum till dess att uppdraget påbörjas.

6. Immateriella rättigheter

6.1 Immateriella rättigheter som uppstått till följd av Uppdraget tillhör BokföringsKompaniet. För det specifika ändamål som är fastställt i Uppdraget har Kunden rätt att använda de dokument och material som BokföringsKompaniet har immateriell rätt för. All annan användning av dokument eller material tillhandahållna av BokföringsKompaniet till Kunden är förbjuden för Kunden.

7. Kvalitetsuppföljning av auktorisationen

Auktoriserade Redovisningskonsulter genomgår kvalitetsuppföljning minst vart sjätte år.
Kvalitetsuppföljning utförs av Srf konsulterna, med syfte att säkerställa att arbetet utförs i enlighet med Rex – Svensk standard för redovisningsuppdrag.
De tjänster som utförs för uppdragsgivaren kan bli föremål för den kvalitetsuppföljning som utförs avseende den Auktoriserade Redovisningskonsulten. Alla som deltar i kvalitetsuppföljningen omfattas av tystnadsplikt.

8. Reklamation

8.1 Fel föreligger om arbetsresultatet inte uppfyller vad som skäligen kan krävas utifrån ändamålet.
8.2 Vid avtalets gång skall kunden inom skälig tid skriftligen reklamera felet till BokföringsKompaniet. Reklamation kan aldrig anses ha gjorts inom skälig tid om det skett senare än tre (3) månader från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
8.4 Vid avtalets upphörande övergår allt ansvar för tidigare utfört redovisningsarbete till kunden. BokföringsKompaniet är inte ansvarig för eventuella fel som inte påpekats inom trettio (30) dagar efter avtalets slut. Efter denna period är byrån helt fri från ansvar för tidigare uppdrag.
8.5 Vid reklamation ska BokföringsKompaniet alltid ges tillfälle att inom skälig tid avhjälpa felet.

9. Hävning

9.1 BokföringsKompaniet har rätt att häva Uppdragsavtalet med omedelbar verkan om:
i. Kunden är trettio (30) kalenderdagar försenad med betalningen,
ii. BokföringsKompaniet misstänker att Kunden i sin verksamhet bryter mot penningtvättslagen eller andra tillämpliga lagar, förordningar eller myndighetsansanvisningar,
iii. Kunden trots uppmaningar inte tillhandahåller efterfrågat material eller annars inte medverkar till att Avtalet kan utföras såsom avtalats,
iv. Kunden inte kan betala sina skulder eller har konkursförvaltare, rekonstruktör eller likvidator utsedd eller om det enligt BokföringsKompaniets bedömning finns anledning att anta att något sådant kan komma att inträffa, eller
v. Kunden på annat sätt bryter mot ingånget avtal, lagar, redovisningsrekommendationer och myndigheters anvisningar och inte korrigerat påtalade fel inom tio dagar (10 dagar) efter meddelande från BokföringsKompaniet.
vi. Kunden behandlar Byråns personal på ett oetiskt eller kränkande sätt.
vii. Kunden har rätt att häva Avtalet med omedelbar verkan om BokföringsKompaniet inte utför tjänsten i enlighet med vad som avtalats och inte vidtar åtgärder för att rätta till avtalsbrottet inom skälig tid efter att Kunden begärt rättelse.


10. BokföringsKompaniets skadeståndsansvar

10.1 BokföringsKompaniet ska ersätta Kunden för skada som den lidit av endast om skadan orsakats genom i vart fall oaktsamhet vid Uppdragets genomförande. BokföringsKompaniet är inte ansvarig för indirekta skador eller följdskador av något som helst slag. BokföringsKompaniet är därför inte ansvarig för exempelvis utebliven vinst eller förlust avseende goodwill. BokföringsKompaniet har vidare inte något ansvar för ersättningsanspråk som Kunden kan drabbas av till följd av skada som drabbat tredje man.
10.2 För att Kunden ska kunna rikta skadeståndsanspråk mot BokföringsKompaniet för fel i Uppdraget måste Kunden framställa skadeståndskraven skriftligen senast inom sex (6) månader efter reklamationen.

11. Sekretess

11.1 Parterna åtar sig att under Uppdragsavtalets löptid och två efter dess avslut inte röja konfidentiell information som rör den andra Partens verksamhet, kunddata, affärsprocesser, och dokumentation, med undantag för:
i. Information som kan visas ha blivit känd för Parten på ett annat sätt än genom eller i samband med fullgörandet av Uppdraget, Information som är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på något annat sätt än genom brott mot sekretessåtagandet ovan, eller Information som Part enligt lag är skyldig att lämna ut.
ii. Vid brott mot sekretesskyldigheten har den part som drabbas rätt till skadestånd för de direkta och indirekta skador som uppkommit till följd av brottet.


12. Personuppgifter

12.1 I syfte att fullgöra Avtalet med Kunden kan BokföringsKompaniet eller annan som anlitas av BokföringsKompaniet komma att insamla, använda, överföra, lagra eller på annat sätt behandla information som kan avse en identifierad eller identifierbar fysisk person (”Personuppgifter”). Personuppgifter kommer dessutom att behandlas för att informera om nyheter och erbjudanden samt i ett led i BokföringsKompaniets marknadsföring.

13. Datarättigheter

BokföringsKompaniet strävar efter att alltid erbjuda maximal datarättighet för Kunden och säkerställer att bokföringsdata, i den mån det är tekniskt och juridiskt möjligt, är tillgänglig vid:
i. uppsägning av avtal eller
ii. byte av byrå.
Detta är en frivillig tjänst från BokföringsKompaniets sida som tillhandahålls för att skapa trygghet för Kunden och understryka vårt engagemang för kundnöjdhet.
Vid byte av byrå säkerställer BokföringsKompaniet en smidig överföring av data, förutsatt att Kunden innehar nödvändiga licenser och tekniska åtkomster. Vi bistår Kunden med rådgivning och stöd under processen för att säkerställa en enkel och transparent övergång. Eventuella kostnader för dataöverföring, export eller nedlagd tid för samarbete med den nya byrån debiteras Kunden enligt gällande prislista.

14. Force majeure

14.1 Om BokföringsKompaniets möjligheter att fullgöra sina skyldigheter förhindras eller försvåras till följd av sådana omständigheter som är utom BokföringsKompaniets kontroll, exempelvis myndighetsåtgärd, krigshändelse, epidemi, pandemi, brand eller annan olycka, strejk, störningar eller avbrott i el tele och/eller datadistribution, är BokföringsKompaniet befriad från samtliga förpliktelser och påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse som följer eller härrör från Avtalet.

15. Lagval och tvistelösning

15.1 Tvist avseende tolkning eller tillämpning av Avtalet och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.

16. Lagval och tvistelösning

16.1 Tvist avseende tolkning eller tillämpning av Avtalet och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.

17. Överlåtelse av avtalet

BokföringsKompaniet äger rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt uppdragsavtalet till en annan byrå. Vid sådan överlåtelse ska uppdragsavtalet, inklusive samtliga villkor, förbli oförändrat och gälla fullt ut. Alternativt kan, efter överenskommelse med kunden, ett nytt avtal ingås mellan kunden och den nya uppdragstagaren. Kunden ska alltid informeras om en sådan förändring minst två månader i förväg.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Vill ni även göra en snabb prisindikation ?
Om ni vill skynda på handläggningen av denna intresseanmälan - vänligen fyll I nedan
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Om er: