Franchise – Bli en del av BokföringsKompaniet!
Känner du igen dig?
Att driva redovisningsbyrå idag är inte samma sak som förr.
Regler, ansvar, marknadsföring, IT och teknik utvecklas snabbare än vad någon ensam kan hantera. För att klara dig behöver du kunna allt – och samtidigt leverera trygghet till dina kunder.
Problemet
Och inte bara det... då händer även detta
Du möter nya regelverk, ökade ansvarsfrågor och pressade priser. Och du har säkert också hört kunder som tror att en årsredovisning kan kosta 990 kr – när du vet att en seriös leverans aldrig kan göras under 5 000 kr. Samtidigt ser du aktörer som kör vidare med orent mjöl i påsen och system utan bevisad kvalitet. De lockar kunder med priser och löften som aldrig håller. Här tävlar vi inte på ärliga villkor – de kan sälja illusioner och slippa ansvar, medan de seriösa byråerna tappar kunder som vi hade kunnat stötta i ett tidigt skede. Och när det brister, vilket det ofta gör, drabbas både företagarna och branschen – med fler kriser, rättelser och förtroendeskador som följd.
Denna myten hör man allt för ofta idag
”Det är bra att det finns oseriösa som gör fel – för då får vi mer jobb med rättelser.”
Kanske har du också hört det argumentet. Men du vet att det inte stämmer.
Det leder bara till mer stress, fler obetalda timmar och en arbetsvardag som sliter – istället för att du får arbeta långsiktigt med kunder som utvecklas tillsammans med dig.
Sen kommer myten om att AI BARA är en befrielse
”AI och automation är bra, för då slipper du göra det enklare arbetet.”
Det låter bra, men verkligheten är en annan. I praktiken flyttas det arbetet – och den intäkten – till techbolagen, både nya konkurrenter men även våra systemleverantörer. De vinner, du förlorar.
Samtidigt hårdnar konkurrensen och pressen på att ständigt hänga med.
Missförstå oss inte: teknikutveckling är nödvändig och kan vara fantastisk. Men för dig som driver byrå kan den också skapa oro, sömnlösa nätter och en gnagande känsla av att du riskerar att halka efter.
I denna hårda miljön går drömmen snabbt förlorad
Det du nu läst är bara en del av verkligheten för många små byråer.
Och för många slutar det med att man tvingas stänga sitt fina bolag och sin dröm om att arbeta med trevliga kunder i egen regi.
Ett tungt beslut – där all tid, energi och pengar man lagt ner går förlorad. Ofta lämnar man dessutom utmattad, dränerad och mår sämre än när man en gång startade med sin fina ambition. En hemsk känsla.
Lösningen
Det ska inte kännas så att driva en redovisningsbyrå, Därför bygger vi något annat – tillsammans
BokföringsKompaniet är en plats där du fortfarande får vara din egen – men aldrig ensam. Här delar du på kostnaderna, ansvaret och styrkan. Här bygger du en långsiktig framtid med kollegor som förstår, stöttar och lyfter dig.
Tillsammans kan vi påverka Sveriges framtida redovisningsbransch – en bransch där klimatet åter blir sunt, hållbart och långsiktigt för byråer som arbetar professionellt. Ju fler vi blir tillsammans, desto mer kraft får vi att påverka och forma vår marknad till det bättre! Vår modell bygger också på delad framgång även gällande det ekonomiska!
Med vår franchise modell blir det roligt att driva egen byrå igen!
Tillsammans bygger vi den framtid vi vill ha!
Vad kostar det att vara Franchisetagare?
Adminavgift - 15% av nettoomsättningen
Att vara franchisetagare till Bokföringskompaniet får du hela paketet, all administration som ditt bolag behöver. Som franchisetagare betalar man två avgifter administration och kundservice.
Vår avgift är utformad för att ge dig mer värde än om du driver allt själv. När vi jämför med genomsnittliga intäkter, marknadslöner och vad en fristående byrå normalt behöver lägga på administration och drift, blir resultatet tydligt: de totala kostnaderna landar högre
(*Uppskattad 22-30% i boxarna) än vår avgift (15%).
Med oss får du alltså ett mer kostnadseffektivt paket – där du får mer för pengarna och kan fokusera på att utveckla din byrå istället för att betala för onödiga overheadkostnader.
Marknadsföring & Varumärke (10-15%*)
Varumärkesutveckling Marknadsföring Hemsida
IT & System (5%*)
Tekniskutveckling Arbetsstation (Hårdvara) Mobiltelefon & Abonnemang Systemlicenser (Ekosystem)
IT Drift & Säkerhet (1%*)
Konto & Licenshantering Användarsupport Lösenordshantering Antivirus, Data läckage m.m
Juridik / Lagkrav (2%*)
Uppdragsavtal
Allmänna Villkor
Allmän Riskbedömning & KYC
GDPR
Administration & Kvalitet (2%)*
Kapacitet & Kontraktallokering Arbetssätt & Processer Kvalitetssäkring Support & Stöd i frågor
Nätverk & Partners (1%*)
Franchise-nätverk Underkonsulter & Revisorer Rekonstruktörer Snabbavveckling
HR / Personal (1-3%*)
Rekryteringsprocess Anställningsavtal Payrollprocess Utbildning
Kundserviceavgift – 5-10%* av nettoomsättningen
Minskar 1% per år Lojalitetsbonus de första 5 åren.
De totala kostnaderna landar högre
(*Uppskattad 6.5-8.5% i boxarna) än vår avgift (5-10%).
Förutom kostnadsaspekten frigör även tid, energi, stress och stöd från härliga kolleger!
Kundförvärv & Sälj (3%*)
Centrala säljorganisationen Få bearbetea leads Få äga kundansvarskontrakt
Kundonboarding (1%*)
Flyttprocess Onboardingprocess Uppstartsmöte
Kundservice (2%*)
Centralt kundstöd Telefon & mail
Kundvård (0.5%*)
Enkäter Förbättrade processer och uppföljning
Kundrisk & Tvister (1-3%*)
Hantering av Reklamationer Incidentrapporteringsprocess Kredit & Kundförlust riskhantering Stöd & Processer vid tvister
Redo att höra mer?
Det är enkelt att ta första steget. Boka ett möte, så berättar vi mer om hur vår franchisemodell kan fungera för dig.
En gemenskap byggd på kvalitet och kundnöjdhet
Hos BokföringsKompaniet är vi mer än kollegor. Vi är ett nätverk av konsulter som delar samma mål, nöjda kunder och hållbara verksamheter. Eftersom våra medarbetare arbetar på provision är kundnöjdhet grunden i allt vi gör. När kunderna växer, växer vi tillsammans.