Telefon 010 14 99 010

Vi kan din bransch
Vanliga system

Försäljning: Shopify, WooCommerce, Squarespace
Betalning: Stripe, Klarna, kort, Paypal m.m.

Speciella deklarationer

OSS: B2C Sälja momsfritt inom EU under 150 EUR
Periodisk Avstämning: B2B Moms inom EU

Vanliga resultat & balansposter

Intäkter: Försäljning inom Sverige, EU, övriga världen, Dropshipping
Kostnader:
Betalavgifter, systemkostnader m.m
Tillgångar:
Lager & Inkurrans (produkter)
Skulder: Refunds och returer

Vanliga behov

Integrationer:
E-handel (Försäljning)
Betaltjänsteleverantör (Payouts / Inbetalningar)
Annat:
Rådgivning för (Lönsamhet) täckningsgrad & bidragsberäkning

Exempel på våra löpande från-priser:

Ehandel: 1 100 kr/månad

2 anställda
Lageravstämning
Full service Bokföring & Deklarationer

E-handel

Driver du e-handel vet du att det inte bara handlar om försäljning. Bakom varje order finns lager, avgifter, momsregler och system som måste hänga ihop. Vi på BokföringsKompaniet har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare. Från startups till etablerade webbutiker, att få ordning på ekonomin och växa på ett tryggt sätt.

Vi förstår din vardag

E-handel skiljer sig från många andra branscher. Tempot är snabbt, Volymen på transaktioner är högt, integrationer blir viktigare och marginalerna ofta pressade. Det är lätt att fastna i detaljer som avgifter, momsrapporter och returer istället för att lägga tiden på försäljning och marknadsföring.

Vi kan de vanligaste systemen – både för försäljning och betalningar – och vet hur flödena ska sättas upp för att bli effektiva. Oavsett om du använder Shopify, WooCommerce, Klarna eller Stripe ser vi till att bokföringen blir korrekt och automatiserad.

Tips från oss

Satsa på integrationer

Koppla ihop din webbshop, betaltjänster och bank med bokföringen. Då bokas intäkter, avgifter och banktransaktioner på ett effektivare sätt och minskar ditt arbete med att skicka in manuella underlag för varje transaktion! Det minskar risken för fel och sparar dig timmar av manuellt arbete varje månad.

Planera ditt räkenskapsår smart

Om du har lager måste du inventera på första dagen av det nya räkenskapsåret. Ligger det 1 januari blir det både stressigt och opraktiskt. Välj hellre ett räkenskapsår som gör inventeringen smidig, t.ex. april–mars.

Håll koll på momsrapporteringen

Nystartade e-handlare brukar välja månadsvis momsredovisning för att snabbt få tillbaka ingående moms. När försäljningen växer kan kvartalsvis rapport vara ett alternativ om man har problem med likviditeten, men tänk på att då växer skulden till Skatteverket och ska betalas i större klumpsummor! Ett bolag med aktiv verksamhet har som oftast månadsvis moms. Rekommenderar vi starkt.

Vanliga misstag i e-handel

Kortavgifter bokas inte korrekt

Många missar att bokföra avgifterna från betaltjänster helt, eller lägger dem på fel konto. Det gör att både intäkter och momsrapporten blir felaktiga.
Såhär krångligt kan det vara, visste du att: Avgiften klarna tar får du dra moms på! Men från Stripe lyfter man ingen moms utan bokas som omvänd moms!

Fel hantering av moms på betaltjänster

Klarna är svenskt och avgiften är momsbelagd. Vilket betyder att du får dra av ingående moms. Stripe däremot är amerikanskt, där ska istället omvänd moms bokas. Fel här kan leda till avvikelser mot Skatteverket.

Ingen lagerinventering vid räkenskapsårets start

E-handlare glömmer ofta att inventera lagret första dagen på nya räkenskapsåret. Utan inventering får du inte rätt balans i bokslutet, och Skatteverket kan underkänna rapporteringen.

Vill du få ordning på bokföringen i din e-handel?

Vi hjälper dig att sätta upp rätt rutiner, system och rapporter, så att du kan fokusera på försäljningen.

Boka ett möte med oss.

Rulla till toppen
Om er: